پایان نامه در مورد انگیزه کارکنان

پایان نامه در مورد انگیزه کارکنان کیفیت این فایل بسیار خوب می باشد . شما دوستان عزیز تنها با چند کلیک بلافاصله پایان نامه در مورد انگیزه کارکنان را دریافت کنید
لینک دانلود :
http://hdaneshjoo.ir/staff-motivation-thesis/

==========
مقدمه
افراد متفاوت ممکن است توسط عوامل انگیزشی متفاوتی
برانگیخته شوند چون آدم فقط به این دلیل که دیگران درباره
او چگونه عمل و عکس ‏العملی را نشان می‏ دهند،
برانگیخته نمی ‏شود، بلکه انگیزش او صرفاً در جهت انجام
خواسته‏ ها، آن هم به‏ صورتی ‏که خود او احساس می‏ کند، می ‏باشد
و این خواسته ‏ها و احساس‏ ها متفاوت است. اشخاص مختلف
در مقابل اعمال نفوذهای یکسان، واکنش‏های مختلفی نشان می‏ دهند.

تشویق و ترغیب ‏هایی که در مورد افراد صورت می‏گیرد، در
همه اشخاص یکسان اثر نمی‏ بخشد، بلکه اثر آنها متناسب با آمادگی
انگیزه‏ای اشخاص برای قبول آن تشویق ‏ها خواهد بود. لذا به ‏‏دلیل همین تنوع در مکانیزم‏ ها و محرک‏های انگیزشی، نظریه‏ های مختلفی در بحث رفتار فردی و رفتار سازمانی توسط دانشمندان مختلف ارائه شده که هریک روشن می‏کند که چگونه می‏توان نیازهای افراد را شناخت و آنها را برانگیخت تا در راه رسیدن به نیازشان تلاش کنند. در این فصل تلاش شده است تا مروری بر تعاریف و نظریه های انگیزش شغلی داشته باشیم.

مبانی نظری پژوهش
انگیزش
انگیزش عبارت است از حالتی درونی که انسان را به انجام فعالیت خاصی ترغیب می کند برخی از صاحبنظران انگیزه را همان نیاز ، خواسته ، تمایل یا نیروی درونی می دانند که افراد را برای انجام کار ، راغب می سازد ! (هرسی و بلانچارد ، ۱۹۸۵ ، ص ۱۵ ) . برخی نیز انگیزه را باعث و علت رفتار انسان می دانند و معتقدند که هر” عملی که فرد انجام می دهد در اثر وجود انگیزه یا نیازی است که محرک وی برای انجام آن عمل است».

بنابراین اثر بخشی فراگرد مدیریت ، به چگونگی انگیزش افراد برای انجام وظایفشان بستگی دارد به علاوه ، همه رفتارهای انسان هدفدار است . بنابراین می توان گفت که دو عامل شکل دهنده رفتار انسان عبارتند از« انگیزه» و« هدف» ( نمودار ۱-۱۳)؛ «به همین دلیل انگیزش کارکنان برای انجام وظایف سازمانی» و «همسوسازی اهداف آنان با اهداف سازمان» ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

انگیزش درونی در مقابل انگیزش بیرونی
مباحثه ها پیرامون این موضوع با ارائه نظرگاه های مختلف در ارتباط با تاثیر پول بر عملکرد ، همزمان شدند . پژوهش های تجربی که توسط مرکز مطالعات زمینه یابی دانشگاه میشیگان (۱۹۴۸، ص ۱۰) انجام گرفتند به این نتیجه گیری منجر شدند که استفاده از عوامل بیرونی به منظور اعمال فشار برای تولید ، ممکن است تا حدودی موثر باشد اما نه به آن اندازه که انگیزه های درونی تر هستند . هیچ کس بیش از دسی به اشاعه این باور نپرداخت . دسی (۱۹۷۵ ) ، همسان با ادعای خویش مبنی بر اثر منفی پول بر عملکرد ، بیان داشت که مردم انگیزش خویش را بر اساس شرایطی که در آن رفتار می کنند ، می سنجند .

در صورتی که مردم به خاطر کسب پاداش های بیرونی ، مانند پول ، فعالیت کنند ، چنین می پندارند که فاقد علاقه شخصی برای انجام دادن آن کارند ، در حالی که اگر بدون مشوقی بیرونی عمل نمایند خود را دارای اختیار و در نتیجه برخوردار از انگیزش درونی می دانند . دسی آنگاه به بیان این موضوع بحث انگیز پرداخت که مشوق های بیرونی ، انگیزش درونی را کاهش می دهند زیرا این تصور را در مردم ایجاد می کنند که رفتارشان توسط عوامل بیرونی هدایت می شود .