مرورگر شما قادر به پخش این ویدیو نیست
روشنگری سیاسی اجتماعی
۴۶ از ۸۳ ویدئو
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
-
9
خیانت جدید طرفداران آمریکا به امنیت مردم
۳۹۰ بازدید - 10
- 11
-
12
افشاگری های سید محمود نبویان در مورد fatf
۴۹۴ بازدید -
13
میخوام برم خونه خودمون
۸۸۸ بازدید -
14
سرقت دختر بچه به همین سادگی!!
۵۸۹ بازدید - 15
-
16
چرا در عراق و سوریه هزینه میکنیم؟!
۴۹۲ بازدید - 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
-
24
سیلی های سخت
۳۳۰ بازدید -
25
سفرنامه اربعین با کیفیت HD
۳۳۴ بازدید - 26
- 27
- 28
- 29
- 30
- 31
- 32
- 33
- 34
- 35
- 36
- 37
- 38
-
39
نقد آخوندی توسط سردار سعید قاسمی
۴۰۵ بازدید -
40
معلم سپاس
۴۳۱ بازدید - 41
- 42
- 43
- 44
- 45
-
47
اردوی دانشجویی خوب یا بد ؟
۲۵۰ بازدید - 48
- 49
- 50
- 51
- 52
- 53
-
54
کوتاه از زندگینامه آیت الله هاشمی شاهرودی
۳۱۶ بازدید - 55
- 56
- 57
- 58
-
59
آموزش ترک گناه | خلاصه
۲۵۳ بازدید -
60
دشمنی روسای جمهور آمریکا با جمهوری اسلامی
۲۷۵ بازدید - 61
-
62
مرضیه هاشمی در شبکه افق برنامه عصر
۱۸۳ بازدید -
63
صهیونیسم مسیحی چیست ؟
۲۵۴ بازدید -
64
نزدیک ترین فرد به خدا، محمدرضا پهلوی!!!
۲۳۴ بازدید -
65
ایران ایران ایران با صدای رضا رویگری
۲۰۹ بازدید - 66
- 67
- 68
- 69
- 70
-
71
باز بودن درب یک مسجد بعداز ظهر جمعه /تهران
۱۸۳ بازدید - 72
- 73
- 74
- 75
- 76
- 77
- 78
- 79
-
80
امت ما یک کتاب دارد
۲۱۸ بازدید - 81
-
82
دعوت به تحصیل در مدرسه علمیه
۲۴۹ بازدید - 83
مگر حجاب عقلانیست؟ [ دینگریزی درست میشود با درسهای دینی مدارس ما ]
متن:
شاید ما بدجوری دین را تعریف میکنیم، بدجوری معنویت را تعریف میکنیم. دینگریزی درست میشود با درسهای دینی ما! با این ادبیات ما! ادبیات دینی ما مربوط به دوران غربت است. میخواستیم اثبات کنیم حقّانیت خودمان را. این معارف سوءتفاهم ایجاد میکند! چرا؟ چون مال سؤالهای این زمان نیست. مال مخاطبان این زمان هم نیست. کمتر کارکردگرایانه دین را تعریف کردهایم.
چرا در دانشگاهها حجاب را هنوز یک ارزش تلقّی میکنند؟ کارکردهای اجتماعی، روانشناختی در جنس زن و مرد دربارۀ حجاب قابل تبیین نیست؟ فقط به دلیل اینکه حکم خداست باید بگوییم چشم؟ من این را در یک محیطی در دانشگاه، در یکی از دانشگاههای تورنتوی کانادا گفتم. یک استاد دانشگاهی ایرانی بود، گفت من شما را به ناهار دعوت میکنم. بعد از ناهار، گفت فلسفۀ این ناهار این است من به شما بگویم، حرفی که دربارۀ حجاب زدی کارکردگرایانه حجاب را توضیح دادی خاطرهای در دانشگاه ما اتفاق افتاد به شما بگویم.
دانشجویی آمد کنفرانس بدهد. بعد لباسش را عریانتر از وقتهای دیگر قرار داده بود. من پنج نمره به خاطر لباسش کم کردم. گفت چرا کم کردی؟ گفتم به خاطر لباست. گفت چون شما مسلمان هستی تبعیض مذهبی، تبعیض دینی قائل شدی. بیست نفری اینها متینگی دم ریاست دانشگاه گفتند ایشان از لباس من خوشش نیامده به خاطر اینکه مسلمان است این از حجاب خوشش میآید. دانشگاه من را احضار کرد گفت چرا این کار را کردی؟ گفت من دیدم ایشان لباسش را اینجوری کم کرده بود، نقد را سر کلاس کاهش داد. من تشخیصم این است دختران دانشجویی با این لباس بیایند در دانشگاه نقد علمی کاهش پیدا میکند، جاذبههای فرعی غلبه پیدا میکند. دانشگاه گفت این استاد راست میگوید. بخشنامه کردند منبعد هر دختری میخواهد کنفرانس بدهد باید لباس رسمی بپوشد. محیط علمی این است دیگر.
چرا اینجوری ما تبیین نکردیم حجاب را؟ چرا؟ مگر حجاب فواید اینجوری ندارد؟ که در قرآن هم ذکر شده. حجاب یک موضوعی است که صرفاً باید بهش تعبّدی نگاه بکنیم یعنی اینقدر خودمان فهممان نمیرسد؟ و بعد اسلام خواسته ما فهممان نرسد؟ حجاب برای ما فایده داشته باشد بعد دیگر نمیتوانیم قربة الی الله آن را انجام بدهیم؟ این خلوص عوامانه چیه به ما آموزش میدهند؟ شاید ما بدجوری دین را تعریف میکنیم. بدجوری معنویت را تعریف میکنیم. کمتر کارکردگرایانه دین را تعریف کردهایم.
منبع »
http://panahian.ir/post/4641
صفحات بنیانا در پیام رسان های ایرانی را با ورود به لینک زیر دنبال کنید »»
https://bonyana.com/feeds/
شاید ما بدجوری دین را تعریف میکنیم، بدجوری معنویت را تعریف میکنیم. دینگریزی درست میشود با درسهای دینی ما! با این ادبیات ما! ادبیات دینی ما مربوط به دوران غربت است. میخواستیم اثبات کنیم حقّانیت خودمان را. این معارف سوءتفاهم ایجاد میکند! چرا؟ چون مال سؤالهای این زمان نیست. مال مخاطبان این زمان هم نیست. کمتر کارکردگرایانه دین را تعریف کردهایم.
چرا در دانشگاهها حجاب را هنوز یک ارزش تلقّی میکنند؟ کارکردهای اجتماعی، روانشناختی در جنس زن و مرد دربارۀ حجاب قابل تبیین نیست؟ فقط به دلیل اینکه حکم خداست باید بگوییم چشم؟ من این را در یک محیطی در دانشگاه، در یکی از دانشگاههای تورنتوی کانادا گفتم. یک استاد دانشگاهی ایرانی بود، گفت من شما را به ناهار دعوت میکنم. بعد از ناهار، گفت فلسفۀ این ناهار این است من به شما بگویم، حرفی که دربارۀ حجاب زدی کارکردگرایانه حجاب را توضیح دادی خاطرهای در دانشگاه ما اتفاق افتاد به شما بگویم.
دانشجویی آمد کنفرانس بدهد. بعد لباسش را عریانتر از وقتهای دیگر قرار داده بود. من پنج نمره به خاطر لباسش کم کردم. گفت چرا کم کردی؟ گفتم به خاطر لباست. گفت چون شما مسلمان هستی تبعیض مذهبی، تبعیض دینی قائل شدی. بیست نفری اینها متینگی دم ریاست دانشگاه گفتند ایشان از لباس من خوشش نیامده به خاطر اینکه مسلمان است این از حجاب خوشش میآید. دانشگاه من را احضار کرد گفت چرا این کار را کردی؟ گفت من دیدم ایشان لباسش را اینجوری کم کرده بود، نقد را سر کلاس کاهش داد. من تشخیصم این است دختران دانشجویی با این لباس بیایند در دانشگاه نقد علمی کاهش پیدا میکند، جاذبههای فرعی غلبه پیدا میکند. دانشگاه گفت این استاد راست میگوید. بخشنامه کردند منبعد هر دختری میخواهد کنفرانس بدهد باید لباس رسمی بپوشد. محیط علمی این است دیگر.
چرا اینجوری ما تبیین نکردیم حجاب را؟ چرا؟ مگر حجاب فواید اینجوری ندارد؟ که در قرآن هم ذکر شده. حجاب یک موضوعی است که صرفاً باید بهش تعبّدی نگاه بکنیم یعنی اینقدر خودمان فهممان نمیرسد؟ و بعد اسلام خواسته ما فهممان نرسد؟ حجاب برای ما فایده داشته باشد بعد دیگر نمیتوانیم قربة الی الله آن را انجام بدهیم؟ این خلوص عوامانه چیه به ما آموزش میدهند؟ شاید ما بدجوری دین را تعریف میکنیم. بدجوری معنویت را تعریف میکنیم. کمتر کارکردگرایانه دین را تعریف کردهایم.
منبع »
http://panahian.ir/post/4641
صفحات بنیانا در پیام رسان های ایرانی را با ورود به لینک زیر دنبال کنید »»
https://bonyana.com/feeds/